بسم الله الرحمن الرحيم وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ       
امروز: چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017 November 22
کد خبر: ۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
لاریجانی در نطق پیش از دستور:
رییس مجلس شورای اسلامی، یوم الله نهم دی را حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب دانست و گفت: در طول تاریخ انقلاب، حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه ها سرنوشت ساز بوده است.
به گزارش تابش نیوز به نقل از فرارو،«علی لاریجانی» امروز سه شنبه و در آغاز جلسه علنی مجلس با گرامیداشت روز نهم دی ماه که به حق آن را ایام الله نامیده اند، اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند راهپیمایی نهم دی، تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگار در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود.

گزیده سخنان لاریجانی را در ادامه می خوانید:

  • بعد از توطئه های گوناگون داخلی و خارجی عنایت الهی در اراده ملت تجلی یافت و در قیام 9 دی فتنه سال 88 خاتمه پیدا کرد.
  • در طول تاریخ انقلاب حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه ها سرنوشت ساز بوده است، این حرکت خروشان ملت بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و با پیوستن ملت بزرگ ایران در جنگ بود که سرنوشت آن تغییر یافت و این قیام ملت بود که در 23 تیر 88 غائله 18 تیر را ختم کرد. قیام هنرمندانه ملت ایران در 9 دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام نهم دی درس های گرانقدر برای امروز و آینده ایران در بر دارد.
  • رهبر معظم انقلاب در تحلیل انقلاب اسلامی و فتنه 88 بحث مهمی دارند و می فرمایند «دشمنان ما تصور می کردند با رحلت امام(ره) آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد و آنها خیال می کردند امام(ره) که رفت به تدریج این شعله و چراغ خاموش خواهد شد اما بعد مراسم تشییع جنازه امام(ره) و آن احساسات مردم و حرکت عظیمشان در حمایت از کاری که خبرگان کردند، اینها را مایوس کرد. آنها یک برنامه ریزی 10 ساله کردند و این تحلیل من است و به معنای اطلاع نیست تحلیلی است که قرائن آن را برای ما اثبات می کند. 10 سال بعد امیدوار شدند و نتیجه آن در سال 78 آن حوادث پیش آمد و آن کسی که آن حوادث را خنثی کردند ، مردم بودند.
  • مردم در 23 تیر 78 در خیابان ها آمدند و توطئه دشمن را که سال ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم باز یک برنامه 10 ساله بود تا سال 88 و به نظرشان فرصتی ایجاد شد که به خیال خودشان زمینه را آماده کرده بود و مردم هم مطالباتی داشتند. مردمی که وابسته و وفادار به نظام هستند و فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند. در قضایای 88 دو سه ماه تهران را متلاطم کردند البته فقط تهران را و دو سه ماه توانستند دل ها و ذهن ها را به خود مشغول کنند و اینجا مردم آمدند توی میدان. بعد از آن باطن ها ظاهر شد و در روز قدس مردم دیدند اینها حرف دلشان چیست و در روز عاشورا دیدند که اینها عمق خواسته شان تا کجاست. مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه 9 دی را به راه انداختند نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور میلیون ها نفر در روز 9 دی و بعد هم بلافاصله در 22 بهمن آمدند در میدان و غائله را ختم کردند و این هنر مردم است.
  • شرایط امروز ایران متفاوت از شرایط دهه های قبل و حتی 5 سال گذشته است، جمهوری اسلامی ایران نظامی است که ساختار مردم سالار داشته لذا از پیوندهای قوی مردمی برخوردار است و به همین دلیل مردم در مقابل دسایسی مثل 18 تیر و فتنه 88 با حضور میلیونی خود در 23 تیرماه و 9 دی ماه تعلق خاطر خود را به نظام نشان دادند.
  • در کوران حوادث سال 88 یکی از مسوولان غربی گفته بود که به نظر می رسد، شرایط فعلی لحظه ای بسیار مهم در ایران است و منازعه شدیدی در ایران در جریان است و همچنین اختلاف جدی و عمیقی در داخل در حال وقوع است. این سخنان نشان می دهد آنها روی اختلافات داخلی چقدر حساب باز کرده اند و این مساله باید مورد توجه دوستداران انقلاب باشد.
  • اما بعد از نهم دی تلقی آنان تغییر یافت، تحریک داخلی آنان ملت را هوشیارتر و از اقدامات آنان عصبانی کرد، بنابراین سیاست خود را فشار بیشتر اقتصادی قرار دادند، گرچه آن حوادث آبدیدگی روحی برای ملت نستوه ایران به وجود آورد اما نمی توان از دسایس بیگانگان با روش های دیگر غافل شد و لذا روشن بینی در تحلیل دقیق مسایل داخلی و خارجی ضرورت داد.
  • وجود مدلی برای حل و فصل اختلافات را نشانه بلوغ سیاسی است. بلوغ سیاسی در یک کشور هم در سطح رجال ملی و هم در سطح احزاب، گروه ها و مردم در این است که برای اداره امور کشور مدلی برای حل و فصل مسایل اختلافی یا فرآیندی برای حل موضوعات تعریف کرده و به آن پایبند باشند.
  • کشورهایی که در طراحی این مدل ضعف داشته اند غالبا یا دچار بحران های سیاسی و هیجانی یا دچار توقف در پیشرفت شده اند و در نتیجه راه برای ورود قدرت های بیرونی باز شده است.
  • امروز شاهد چنین مشکلاتی در برخی از کشورها هستیم اما در اکثر کشورها قانون را فصل الخطاب دانسته اند که البته این ریسمان محکمی برای حل و فصل مسایل است ولی گاهی در تفسیر و تقنین قانون آرای مختلفی ارایه می شود و به همین دلیل غالبا مرجعی برای تشخیص نظر نهایی در نظر می گیرند.
  • در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری و قانون دو محور حل و فصل اختلافات هستند، رهبری با توجه به جایگاه دینی و نقش رهبری در رفع خصومات مطابق قانون اساسی به عنوان بهترین ابزار اداره حکومت عادلانه و خوب نقش مکملی در کنار هم دارند.
  • این علو درجه تفکر سیاسی در کشورها است که علاوه بر قانون، رهبری مرجعی برای صیانت از قانون تعریف شده است که مانع دیکتاتوری شود.
  •  این امر حتی در مورد دیکتاتوری اکثریت هم صدق می کند چرا که اکثریت هم ممکن است برای ارضای روحی تسلط بر دیگران بر قامت دیکتاتوری لباس شیک بپوشانند و این نکته را رهبری به خوبی بیان کرده و فرموده اند: «در زمینه روحی همه ما میل به دیکتاتوری وجود دارد، این را باید سرکوب کنیم همین طور که عرض کردیم این فیل مست را باید با چکش قانون، دین و تعبد سر به راه نگه داریم و اگر خود را علاج نکنیم علاجش مشکل خواهد شد اگر انقیاد به قانون نبود روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد و در جوامع دیکتاتوری همین طور به وجود می آید.
  •  رهبری در جامعه ما چنین نقشی دارند که پاسدار قانون و اجرای آن است و از نفوذ دینی و مشروعیت قانون اساسی خود در این جهت استفاده می کند.
تهدید مهم نظامی خارجی در مقابل ایران اسلامی وجود ندارد
  • رابطه قوی ملت و دولت و ایستادگی ملی و تاثیر و نفوذ الهام بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و توسعه علمی و فنی و منابع ارزشمند انرژی و قدرت دفاعی کشور عملا ویژگی بازدارندگی را در مقابل دشمنان ایجاد کرده است به طوری که رییس جمهوری آمریکا چند روز پیش اقرار کرد که ایران امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای موفق را دارد و لذا تهدید مهم نظامی خارجی امروز در مقابل ایران اسلامی وجود ندارد گرچه باید بنیه دفاعی خود را همیشه مطابق شرایط تقویت کنیم.
  • من توصیه می کنم در بودجه سال 94 با اهمیت دادن به بنیه دفاعی علامت روشنی به دیگران بدهیم.
  • ضرورتا در حکومت های مردم سالار وحدت سیاسی در پناه اصول و چهارچوب های نظام به دست می آید و حداقل در منافع ملی و موضوعات امنیت ملی و مسایل مهم ضروری و عاقلانه است و جایگزینی هم برای آن وجود ندارد. متاسفانه در تجربه سیاسی فتنه 88 همین مرزها شکسته شد و حتی تدابیر رهبری معظم که فصل الخطاب شرعی و قانونی در کشور ما است نیز توسط برخی رجال سیاسی رعایت نشد.
  • تحقق این مهم در این است که به روش کار سیاسیون و قوای مختلف بر همگرایی هر چه بیشتر باشد نه این که دنبال مسایلی بگردیم که آنها را بیشتر متفرق کند و اصل بر همگرایی و صلح داخلی است نه دعوا و مشاجره داخلی.
  • اگر امروز تهدیدی برای ایران قابل ترسیم باشد در نحوه تدبیر امور اقتصادی کشور است و این همان جایی است که دشمن بر روی آن تمرکز کرده است.
  • خواهش بنده این است که در دو ماه آینده وقت صرف کنیم که در تنظیم بودجه سیاست های اقتصاد مقاومتی را تا حد میسر محقق کنیم و تا آنجا که می توانیم راه را برای ورود بخش خصوصی در سرمایه گذاری عمرانی کشور باز کنیم.
تصور کنید از 680 هزار میلیارد تومان نقدینگی صد هزار میلیارد تومان به سمت پروژه های عمرانی بیاید و این یعنی چهار برابر بودجه عمرانی کشور و این چه رونقی در کشور ایجاد می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین
آخرین اخبار